Magazine

Krijg meer bezoekers met een Google Bedrijfsprofiel

01 april, 2023
Krijg meer bezoekers met een Google Bedrijfsprofiel

Als je een Google bedrijfsprofiel aanmaakt, dan komt de informatie van jouw bedrijf naar boven bij zoekopdrachten in Google en in Google Maps. Dit zijn dé zoekmomenten die voor jouw onderneming belangrijk zijn. 

Wil je ook profiteren van een Google bedrijfsprofiel? Lees dan verder!

Wat is een Google Bedrijfsprofiel?

Het is slim om je bedrijf in Google aan te melden en gratis een bedrijfsprofiel te registreren. Als je dit doet dan komt de informatie van jouw bedrijf naar boven bij zoekopdrachten in Google en in Google Maps. Dit zijn dé zoekmomenten die belangrijk zijn. Op het moment dat potentiële klanten op zoek zijn naar jouw producten, dienstverlening of bedrijf, dan kunnen ze je ook vinden. 

Stel dat je zelf in een vreemde stad loopt en je wil graag een hapje gaan eten. Dit restaurant moet op loopafstand zijn, een leuke kaart hebben en een informele sfeer. Je kijkt op Google Maps welke restaurants er op loopafstand zijn en je bekijkt de bedrijfsprofielen van deze restaurants. Goede bedrijfsprofielen laten dan foto’s zien, zodat je kunt zien of er sprake is van een leuke en informele sfeer. De beste bedrijfsprofielen hebben reviews waardoor je snel weet of je daar wel of niet wilt eten en hebben een link naar de website om het menu te bekijken. Je kunt zelfs direct, met je telefoon toch al in je hand, bellen om te kijken of er over een half uurtje nog plek is om te eten. Via Google Maps krijg je vervolgens weer aanwijzigingen over de looproute. 

Een bedrijfsprofiel op Google is belangrijk voor ondernemers met een fysieke locatie, zoals een winkel, restaurant of kapsalon. Locaties waarbij je persoonlijk contact hebt met je klanten. Potentiële klanten komen dan via Google op je bedrijfsprofiel terecht als ze je bedrijfsnaam of webadres invoeren, maar je komt ook naar boven in de resultaten als mensen op een categorie zoeken (zoals restaurant) en jouw locatie. Potentiële klanten hoeven je dus niet te kennen om je wel te kunnen vinden! 

Je kunt algemene informatie kwijt op je bedrijfsprofiel zoals je website, openingstijden, adres en telefoonnummer. Daarnaast is het slim om goede foto’s en reviews te plaatsen om zo de bezoeker snel een goede indruk te geven van je onderneming. 

Waarom is een bedrijfsprofiel belangrijk?

Als bovenstaande nog niet overtuigend genoeg is, weet dan dat 80% van de mensen een zoekmachine gebruiken als ze informatie zoeken over lokale bedrijven. 50% van deze potentiële klanten bezoekt vervolgens een locatie na deze zoekopdracht binnen één dag. 
Als mensen een keuze maken welk bedrijf ze gaan bezoeken, dan kiest 38% van de mensen een bedrijf met een goed en up to date bedrijfsprofiel. (bron cijfers: Primer, Google)

Met cijfers zoals deze is het duidelijk dat het belangrijk is om een goed bedrijfsprofiel online te hebben! 

Een bedrijfsprofiel maken, hoe doe je dat?

Het is niet moeilijk om een bedrijfsprofiel te maken. Ga hiervoor naar de website van Google. Je kunt op deze site alle informatie vinden. Klik op ‘Nu beheren’ als je van start wilt gaan. 

Voer je officiële bedrijfsnaam in en klik op ‘Je bedrijf aan Google toevoegen’. Voer alle gevraagde informatie in, zoals je adres en telefoonnummer. Selecteer een passende categorie voor je onderneming. Het is niet erg als je geen perfecte categorie kunt vinden. Er zijn voldoende generieke categorieën zoals ‘winkel’ of ‘restaurant’.

Als je een onderneming bent zonder fysieke locatie, dan kun je kiezen voor ‘Ik bezorg goederen en diensten aan klanten op locatie’. Op deze manier wordt in Google maps je regio getoond waarbinnen je service verleent en niet de locatie waar je onderneming gehuisvest is. 

Verifiëren bedrijfsprofiel

Als je alle gegevens hebt toegevoegd ben je nog niet helemaal klaar. Je bedrijf moet nu nog geverifieerd worden. Dit kan vaak telefonisch of per e-mail of Google stuurt een kaart naar je adres met een code. Deze verificatie code voer je in op je bedrijfsprofiel. Deze laatste verificatie stap is heel belangrijk om te worden getoond in de zoekresultaten. Ook kun je pas na verificatie veranderingen doorvoeren aan je bedrijfsprofiel. 

Als je verificatie is gelukt, dan heb je jouw bedrijf succesvol aangemeld in Google! Mensen kunnen je nu vinden na een zoekopdracht. 

Als je door ons Genius team een website laat maken, dan regelen wij dat er na oplevering een goed bedrijfsprofiel voor je op Google staat. 

Maak je profiel compleet en update het regelmatig

Een goed bedrijfsprofiel kan zoekenden op Google overtuigen om jouw onderneming te bezoeken in plaats van een concurrent in de buurt. Een up to date en volledig bedrijfsprofiel wordt door bezoekers gezien als betrouwbaar. Dit beïnvloedt de keuze om je locatie wel of niet te bezoeken. Let vooral ook op je openingstijden. Niks zo vervelend als je naar een locatie toe gaat en deze blijkt gesloten in verband met vakantie. 

Om je bedrijfsprofiel compleet te maken moet je zoveel als mogelijk informatie toevoegen, zoals foto’s, je logo en reviews. Het helpt om realistische foto’s te plaatsen die een goede indruk geven van je locatie en onderneming. Gebruik maken van stockfoto’s op je profiel is  geen goed idee. Bezoekers weten wat realistische foto’s zijn en willen via je profiel een indruk krijgen van jouw locatie en onderneming. Bovendien krijgen vermeldingen met foto's 42% meer routebeschrijvingsverzoeken en 35% meer klikken naar de bedrijfswebsite dan vermeldingen zonder foto's. (bron cijfers: Primer, Google)

Reviews zijn ook belangrijk. Als je reviews toont en ook reageert op de reviews, dan komt dit betrouwbaar over. Bezoekers zien dat je al een goede klantenbasis hebt. Bovendien zegt 88% van de klanten dat ze online recensies net zoveel vertrouwen als aanbevelingen van vrienden. (bron cijfers: Primer, Google)

Reviews geven ook inzicht. Je krijgt een indruk van de ervaringen van je klanten en je kunt leren over wat je goed doet of nog kunt verbeteren. Via je bedrijfsprofiel kun je ook reageren op reviews. Op die manier blijf je in contact met je klanten, ook nadat ze de winkel hebben verlaten.

Haal meer uit je bedrijfsprofiel met Google insights

De Google Insights rapportage van je bedrijfsprofiel is erg handig. Je kunt via Google Insights  terugvinden hoeveel mensen je bedrijfsprofiel hebben gevonden en hoeveel mensen naar je website zijn gegaan via je profiel. Je vindt ook terug hoeveel mensen hebben gezocht naar je locatie en waar deze mensen zelf vandaan kwamen toen ze de zoekopdracht uitvoerden. 

Daarnaast kun je zien welke acties bezoekers van je bedrijfsprofiel hebben ondernomen. Bijvoorbeeld je website bezoeken, je adres opzoeken, je foto’s bekijken of bellen. Je kunt zelfs zien op welke dag dit heeft plaatsgevonden, zodat je kunt zien dat er een piek was een week voor de feestdagen. 

Regelmatig naar Insights kijken kan je veel inzicht geven. Je kunt ideeën opdoen voor het verbeteren van je website, online advertenties, social media, e-mail marketing, SEO etc. 

Fotografie door Lisa Fotios - Pexels

Klaar om een nieuwe
website te maken?

Binnen een paar minuten ben je al van start

Probeer 14 dagen gratis
Probeer 14 dagen gratis

© 2023 GetSmart

Privacybeleid - Algemene voorwaarden - Bedrijfsgegevens

Onderdeel van Pixo Creative