Hoe kies je een zakelijke domeinnaam?

Het is kiezen van een goede domeinnaam is bijna net zo belangrijk als het kiezen van je bedrijfsnaam. Een goed gekozen domeinnaam richt zich op de juiste doelgroep en helpt je om nieuwe klanten aan te trekken.

De domeinnaam maakt onderdeel uit van de identiteit van je bedrijf. Omdat een goed gekozen domeinnaam zo belangrijk is, hebben
we hebben enkele richtlijnen voor het kiezen van de perfecte domeinnaam voor je op een rij gezet.

Een verkeerde keuze is immers zo gemaakt:
PENISLAND.NET gaat naar Pen Island
SPEEDOFART.COM gaat naar Speed of Art
ITSCRAP.COM gaat naar IT Scrap

Hoe korter hoe beter

Het doel van een zakelijke website is om nieuwe klanten aan te trekken. Met een eenvoudige naam wordt je domein gemakkelijker onthouden,
is het direct duidelijk wat je bedrijf inhoudt en kun je de website gemakkelijker vinden via bijvoorbeeld Google.

Geen spellingvariaties

Kies een domeinnaam welke makkelijk te onthouden is. De spelling moet passen bij je doelgroep. Het kan leuk zijn om een cijfer zoals “4” te gebruiken voor het woord “voor” of “vier”, maar het is voor veel klanten dan moeilijker om de website te vinden.

Geen streepjes

Bezoekers vergeten vaak waar nu precies de streepjes in je domeinnaam stonden of ze weten überhaupt niet meer dat er streepjes in stonden. In beide gevallen komen ze niet op jouw website terecht. In het ergste geval komen ze op de website van je concurrent.

Daarnaast wordt een domeinnaam met streepjes erin vaak een beetje als “goedkoop” ervaren door veel bezoekers, omdat het duidelijk een alternatief is voor de domeinnaam die je eigenlijk had willen claimen.

Relevant voor je bedrijf of doel

De beste domeinnamen hebben relevantie voor je bedrijf. Het is goed om in de domeinnaam op te nemen waar het bedrijf over gaat.

Heb je bijvoorbeeld een sanitairbedrijf, dan is het goed om het woord ‘sanitair’ in de domeinnaam op te nemen. Als je bedrijf lokaal werkt, is het passend om de stad, provincie of staat in je domeinnaam op te nemen.

Een goed voorbeeld is sanitairalkmaar.nl. Ook op Google wordt deze domeinnaam goed gevonden als je doelgroep zoekt op ‘Sanitair’ en ‘Alkmaar’.

Houd het bij .NL (of .BE) en .COM

In Nederland gebruikt bijna iedereen vanzelfsprekend de .NL extensie voor domeinnamen, dus waarom zou je hiervan afwijken? Als je bedrijf internationaal georiënteerd is, dan kun je ook voor de .COM of .EU gaan, maar het is nog beter als je alle drie de extensies claimt. Zo weet je zeker dat je concurrent er niet mee vandoor kan gaan.

Sommige domeinextensies zoals .NU, .TV of .DESIGN zijn trendgevoelig. Past het bij je doelgroep om voor deze trend te kiezen, dan is het verstandig om te kijken of je ook de .NL erbij kunt registeren.

Commerciële aantrekkingskracht

Een snelle manier om erachter te komen of jouw domeinnaam commercieel goed in de markt ligt is door je voor te stellen hoe je domeinnaam eruit zal zien op een billboard of in een reclamespotje. Blijft de domeinnaam “plakken”, dan heb je een goede gekozen. Vraag ook eens aan je doelgroep of zij het een goede en passende domeinnaam vinden voor je bedrijf.

Kies één doel

Probeer niet alles in één domeinnaam of doelgroep te stoppen. Als je eerst een coaching bedrijf opricht en de werkzaamheden met detachering uitbreidt zet deze dan op een aparte website of domeinnaam. Een website moet niet je bezoekers verwarren.

Juridisch onderzoek

Het is belangrijk om onderzoek uit te voeren naar de beoogde domeinnaam om toekomstige juridische problemen te voorkomen. Het is belangrijk om een bedrijfsnaam en domeinnaam te kiezen die niet door het auteursrecht of een handelsmerk is beschermd. Onderzoek vooraf helpt kostbare en tijdrovende problemen met branding en marketing op een later moment te voorkomen.

Let op: Het registeren van een domeinnaam geeft je niet automatisch merkrecht. Als er een bedrijf met dezelfde naam op hetzelfde vakgebied al langer concurreert, dan kan deze de domeinnaam claimen.

Kopen kan interessant zijn

Soms is de perfecte domeinnaam al bezet. Kijk dan eens of hij daadwerkelijk ook in gebruik is. Dat wil zeggen er is een website te vinden op de domeinnaam. Indien je een parkeerpagina vindt dan kan het zo zijn dat de eigenaar hem best wil verkopen.