Academy

Bloggen voor je business én meer omzet

Heldere uitleg en slimme tips voor ondernemers die hun website aan het werk willen zetten

7 minuten leestijd

Bedrijfscoach Sanne wil meer bezoekers op haar website. Iemand raadt haar aan om een ​​blog te maken met berichten die potentiële bezoekers en klanten zullen interesseren. Ze vraagt zich af of een blog haar business echt gaat helpen en hoe ze dan het beste kan starten. 

In deze les beantwoorden we

  • Wat zijn de voordelen van een blog voor mijn bedrijf?
  • Blog inspiratie met voorbeelden
  • Hoe krijg ik mensen zover dat ze mijn blogposts lezen?

Marketing acties richten zich vaak op verkoop, terwijl een blog je bezoeker inzicht en entertainment biedt, zonder dat je direct iets hoeft te verkopen.

Een goed blog helpt je echter wel bij de verkoop. Mensen die je content leuk en nuttig vinden, zullen eerder positieve dingen over je onderneming denken en in de toekomst terugkeren naar je website of anderen doorverwijzen naar je site. Dit is belangrijk omdat mensen die bekend zijn met je merk en je website hebben bezocht, twee tot drie keer vaker op je website klikken in een lijst met zoekresultaten, dan wanneer ze je nog niet kennen. Ze zijn ook twee tot drie keer meer geneigd om daarna een ​​aankoop te doen. Ze hebben immers door je blog al het idee dat je een betrouwbaar merk bent. 

Het opzetten en onderhouden van een blog vraagt tijd en het resultaat is niet direct te meten, maar het draagt zeker bij aan je naamsbekendheid en je (betrouwbare) imago. Indirect kan een blog je dus heel veel opleveren. Als we je nu hebben kunnen overtuigen van het nut van een blog, dan vraag je jezelf misschien af wat de beste manier is om dit blog te starten. Hiervoor zijn verschillende opties. 

1. Je kunt gebruikmaken van een extern platform zoals Blogger, Tumblr, Medium of Wordpress. Dit zijn platformen met veel mogelijkheden. Nadeel is dat het over het algemeen behoorlijk wat tijd kost om je de tool eigen te maken. 

2. Als je een bedrijfswebsite hebt, dan is het mooiste en meest toegankelijke voor je bezoekers om het blog te koppelen aan je website. Als een bezoeker eerst op je website terecht komt, dan draagt je blog bij aan de betrouwbare uitstraling van jouw onderneming. Als een bezoeker eerst op je blog terecht komt, dan is de stap naar je website snel gemaakt. 

Een blog op je website heeft dus grote voordelen. Een nadeel kan zijn dat je website tool daar niet voor geschikt is of dat je een ontwikkelaar nodig hebt om het blog toe te voegen. Als je gebruik maakt van GetSmart dan kun je zelf heel gemakkelijk een blog toevoegen aan je website. 

Als je hebt bedacht waar je jouw blog gaat hosten, dan kun je daarna gaan focussen op de inhoud van het blog. Hoe krijg je inspiratie en goede ideeën voor je blog? En, als je dan een goed idee hebt; Hoe zorg je er voor dat je blog ook wordt gelezen?

Blog inspiratie met voorbeelden

Waar je over blogt hangt natuurlijk af van je specifieke branche en doelgroep en je persoonlijke interesses en expertise. Toch zijn er zijn een aantal veelvoorkomende vormen en stijlen voor je blog posts. Dit lijstje kun je gebruiken ter inspiratie:

  • Lijsten: “De 5 grootste valkuilen voor organisaties die willen groeien."
  • Slideshows: “Bekijk de foto's van mijn meest recente workshop.”
  • How-to’s: “Hoe geef je een workshop om teams beter te laten samenwerken."
  • Interviews: “CEO van Visser B.V. vertelt over zijn grootste uitdagingen."

Naast de vorm moet je ook het onderwerp voor je blog post bepalen. Voorbeelden zijn: 

  • Actuele gebeurtenissen: “Krapte op de arbeidsmarkt."
  • Trends: “Ontdek waarom slimme bedrijven gebruik maken van AI.”
  • Gemeenschappelijke identiteit: “10 dingen waar iedereen zich aan stoort in de kantoortuin.”
  • Persoonlijke ervaringen: “Ik wist niet dat mijn impact zo groot kon zijn."

Zelfs de beste bloggers hebben soms geen inspiratie. Als dat bij jou gebeurt, probeer dan inspiratie te krijgen van wat jouw doelgroep deelt op sociale media. Bekijk ook welke content goed werkt voor jouw concurrenten en welke inspiratie je daaruit kunt halen voor jouw eigen blog.

Hoe krijg ik mensen zover dat ze mijn blog posts lezen?

Als je een nieuw bericht publiceert moet je deze promoten, anders zullen de meeste mensen niet weten dat je blog post bestaat. Gebruik dus sociale media en e-mailmarketing om jouw blog te promoten.

Wanneer je een nieuwe blog post publiceert, maak dan aparte berichten op al jouw sociale media-accounts. Geef een voorbeeldafbeelding en/of previewtekst en link uiteraard naar je blog post. 


E-mailmarketing is een andere goede manier om jouw blog te promoten en een vaste groep lezers op te bouwen. Je kunt een bericht naar jouw abonnees sturen om hen te laten weten dat je zojuist het beste en meest interessante blog bent gestart. Vervolgens kun je hen op de hoogte houden wanneer er nieuwe berichten uitkomen.

Je kunt ook betalen voor advertenties op social media die jouw blog post tonen aan je doelgroep. Je krijgt in dit geval de beste resultaten wanneer je jouw populairste blog posts promoot. Let daarom op hoeveel weergaven, likes, reacties en shares je social media berichten en blog posts krijgen. Als bepaalde soorten posts of onderwerpen populairder zijn dan anderen, maak dan meer van dat soort content in de toekomst. Overweeg ook of je aan deze blog posts alsnog betaalde advertenties koppelt.

Online lezers zijn altijd op zoek naar nieuwe berichten. Hoe regelmatiger je publiceert, hoe regelmatiger mensen terug zullen keren naar jouw site op zoek naar jouw geweldige blog posts. Veel berichten schrijven kan moeilijk zijn, maar het maken en volgen van een contentplanning kan je helpen op koers te blijven.

Probeer verschillende vormen, stijlen en onderwerpen voor je blog posts en ontdek wat er werkt. Als bepaalde onderwerpen of vormen niet populair zijn, denk dan na over wat je kunt veranderen. Raak vooral niet ontmoedigd als niet elke post meteen aanslaat. Je publiek is misschien nog niet groot genoeg en je moet de ruimte nemen om te leren. Je kunt achteraf blog posts aanpassen met je nieuwste inzichten en deze posts opnieuw promoten. 

Uiteindelijk gaat het erom dat je een blog hebt en dat je regelmatig nieuwe berichten plaatst. Probeer, ontdek en profiteer van nieuwe bezoekers op je website!

Fotografie door Mikael Blomkvist - Pexels

Academy

Een goede nieuwsbrief als jouw geheime wapen!

Lees Artikel
Een goede nieuwsbrief als jouw geheime wapen!

Academy

Maak je website aantrekkelijk voor zoekmachines

Lees Artikel
Maak je website aantrekkelijk voor zoekmachines

Academy

Tips voor het maken van een zakelijke website

Lees Artikel
Tips voor het maken van een zakelijke website

Klaar om een nieuwe
website te maken?

Binnen een paar minuten ben je al van start

Probeer 14 dagen gratis
Probeer 14 dagen gratis

© 2023 GetSmart

Privacybeleid - Algemene voorwaarden - Bedrijfsgegevens

Onderdeel van Pixo Creative