Academy

Een goede nieuwsbrief als jouw geheime wapen!

Heldere uitleg en slimme tips voor ondernemers die hun website aan het werk willen zetten

19 minuten leestijd

Een goede nieuwsbrief als jouw geheime wapen!

Emma en Liam werken als industrieel ontwerpers. Ze hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan hun portfolio en klantenbestand. Een paar weken geleden hebben ze een nieuwe website gelanceerd. Ze overwegen nu om een nieuwsbrief te gaan versturen aan hun adressenbestand.  

In deze les beantwoorden we:

  • Waarom mag e-mail marketing niet ontbreken in jouw strategie?
  • Wat zet je in een nieuwsbrief?
  • Hoe maak je een goede nieuwsbrief?
  • Hoe maak je een adressenbestand?
  • Hoe hou je rekening met privacy en de AVG-wetgeving?
  • Hoe meet je het succes van je nieuwsbrief?

Bij e-mail marketing sturen organisaties e-mails naar geïnteresseerden en klanten. In deze e-mails vind je bijvoorbeeld nieuws over de organisatie, producten of diensten, speciale aanbiedingen of een klanttevredenheids­onderzoek. Het bekendste voorbeeld van e-mail marketing is de nieuwsbrief.

Naar ons idee moet iedere ondernemer een nieuwsbrief overwegen. Waarom? Wij leggen het uit! En, als je besluit dat een nieuwsbrief inderdaad een goed idee is, vertellen wij ook hoe je dit aanpakt. 

Waarom mag e-mail marketing niet mag ontbreken in jouw strategie?

Hoe vaak heb je vandaag je e-mail gecontroleerd? Eén keer? Twee keer? Ik wed dat het al vaker is dan dat. Vrijwel iedereen kijkt dagelijks meerdere keren naar e-mail. 
Dit betekent dat e-mail waarschijnlijk het enige kanaal is waar al jouw klanten en bezoekers zich dagelijks op bevinden. En dit maakt e-mail direct heel interessant!

De voordelen van een nieuwsbrief zijn:

Lage kosten
Direct mail via de post is met drukwerk en verzending veel duurder. Als je kiest voor online adverteren via bijvoorbeeld Google Ads, dan hangt daar ook een prijskaartje aan. De kosten van het versturen van een e-mail zijn (afgezien van een tijdsinvestering) nihil. 

De ROI (return on investment) is hoog
De kosten zijn niet alleen laag. De ROI is ook nog eens hoog. De ontvangers van je nieuwsbrief zijn al geïnteresseerd in jouw bedrijf en de lees- en klik-ratio is in verhouding tot andere marketing acties heel hoog. 

Doelgericht
Je kiest zelf wie de nieuwsbrief ontvangt en of de boodschap van de nieuwsbrief voor deze doelgroep relevant is, zodat de kans op slagen (ROI) ook weer hoger is. Je kunt er voor kiezen om je nieuwsbrief op te splitsen met verschillende topics voor verschillende ontvangers. Bovendien ben jij zelf de baas van je adressenbestand en niet een partij zoals Facebook of Instagram die de voorwaarden kunnen aanpassen.

Interesse stimuleren en vasthouden
Je kunt via de nieuwsbrief de aandacht wekken, interesse stimuleren en vervolgens vasthouden door een call-to-action 'klik-hier' knop. Lezers gaan via de call-to-action knop naar een (verkoop)pagina op je website. 

Het effect van je nieuwsbrief is meetbaar
Je kunt meten of de nieuwsbrief is geopend, hoe vaak er op een link is geklikt, wie zichzelf vervolgens heeft aangemeld of iets heeft gekocht. 
Alles bij elkaar opgeteld moet dit reden genoeg zijn om het potentieel van een nieuwsbrief serieus te overwegen.

Emma en Liam zijn inmiddels ook geïnteresseerd. Ze hebben een heel divers klantenbestand, van particulieren tot grote winkelketens. Ze overwegen daarom om twee verschillende nieuwsbrieven te lanceren die verschillen van inhoud. 

Wat zet je in een nieuwsbrief?

Voor de inhoud van je nieuwsbrief kun je verschillende zaken overwegen:

Productupdates en aanbiedingen
Stuur regelmatig nieuwsbrieven met updates over nieuwe producten, collecties of diensten die je bedrijf aanbiedt. Voeg exclusieve aanbiedingen en kortingscodes toe om verkoop te stimuleren. Op deze manier geef je ook extra waarde aan het lid worden en lid blijven van je nieuwsbrief. 

Achter de schermen
Geef je abonnees een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Toon foto's van je werkruimte, vertel verhalen over hoe je producten worden gemaakt of deel de dagelijkse activiteiten die bijdragen aan je bedrijf. Dit creëert een persoonlijke band met je klanten.

Klantverhalen en recensies
Laat klanten aan het woord door hun verhalen en recensies te delen. Toon hoe jouw producten of diensten een positieve impact hebben gehad op het leven van je klanten. Dit bouwt vertrouwen op en overtuigt geïnteresseerden om ook klant te worden.

Tips en advies
Biedt waarde aan je abonnees door relevante tips en adviezen te delen die gerelateerd zijn aan je branche, dienst of product. Denk aan tips om te studeren als je cursussen geeft met e-learnings of deel recepten als je een kookwinkel hebt (waarbij gebruik wordt gemaakt van materialen uit je winkel). 

Evenementen en community-nieuws
Informeer je abonnees over aankomende evenementen, workshops, webinars of andere activiteiten die je organiseert of in de regio plaatsvinden. Moedig ze aan om deel te nemen en betrokken te raken bij de community die je aan het opbouwen bent.

Feedback en Enquêtes
Vraag om feedback van je abonnees over de producten, diensten of zelfs over de inhoud van de nieuwsbrief zelf. Dit helpt om de dienstverlening te verbeteren en beter te voldoen aan de behoeften van je publiek. Dit helpt ook bij het opbouwen van je community. 

Seizoensgebonden Campagnes
Gedurende de vakantietijd of bij evenementen kun je speciale e-mailcampagnes opzetten die aansluiten bij het seizoen en met een bijbehorende actie. 

Emma en Liam weten nu zeker dat ze twee verschillende nieuwsbrieven gaan lanceren. Voor de particulieren gaan ze zich richten op specifieke consumentenproducten met speciale aanbiedingen voor abonnees. De grote winkelketens gaan ze een kijkje achter de schermen laten zien met filmpjes van de productietechnieken. Daarbij willen ze via de nieuwsbrief ook enquetes uitzetten om te kijken wat de klantbehoeften zijn. 

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

Wanneer je een nieuwsbrief gaat opstellen beschik je zelf over veel informatie en kennis. De kunst is om selectief te zijn in je nieuwsbrief door de simpele vraag te stellen: “Wat wil de lezer hierover weten?”.

Maak vervolgens gebruik van het volgende stappenplan om je nieuwsbrief op te stellen:

1. Bepaal het doel van je nieuwsbrief
Wat wil jij bereiken bij de ontvanger? Wil je overzetten tot actie of aankoop? Wil je informeren of inspireren?

2. Bepaal de doelgroep van je nieuwsbrief
Wie zit hier te wachten op deze nieuwsbrief? Wees selectief in je adressenbestand en selecteer de adressen met passende gemeenschappelijke kenmerken. 

3. Bepaal de inhoud en structuur van je nieuwsbrief
Schrijf de inhoud van je nieuwsbrief aan de hand van je doel en de behoeftes van je doelgroep. Probeer in te spelen op de actualiteit en zorg ervoor dat je nieuwsbrief ook echt lezenswaardig is. Begin met de belangrijkste boodschap. 

4. Denk aan de vormgeving
Het oog wil ook wat, dus denk aan een rustige en duidelijke opmaak in paragrafen met duidelijke titels en wissel teksten af met afbeeldingen en video. Stem je kleurgebruik af met je huisstijl. Als je gebruik maakt van GetSmart, dan kun je heel makkelijk nieuwsbrieven opstellen en versturen via de GetSmart tool. Het ontwerp van je nieuwsbrief kun je koppelen aan je website en je huisstijl. 

Nog meer tips voor je nieuwsbrief:

Verleidt de lezer
Verleidt de lezer direct bij het begin van je nieuwsbrief met het meest interessante onderwerp of een interessant aanbod. 

Gebruik korte zinnen
Spreek in heldere taal en gebruik leesbare zinnen. 

Stimuleer verspreiding
Zorg ervoor dat (daar waar gewenst) de onderwerpen in de nieuwsbrief verder verspreid en gedeeld kunnen worden om een nog groter bereik te creëren.

Test je nieuwsbrief
Probeer je nieuwsbrief te testen door middel van A/B testen. Dit houdt in dat je verschillende variaties van je nieuwsbrief verstuurt. Bijvoorbeeld één variant met een call-to-action knop 'Meer informatie' en een tweede variant met de knop 'Bestel nu'. Via A/B testen ontdek je wat wel of niet goed werkt. Welke onderwerpen worden goed gelezen, welke call-to-action werkt het best? 

Gebruik niet te grote beelden
Te grote afbeeldingen of video's zorgen voor een slechte laadtijd. Je loopt dan het risico dat minder mensen je nieuwsbrief lezen. 

Stuur kortere nieuwsbrieven naar je verschillende doelgroepen
Zet niet alles in één nieuwsbrief die je naar je hele adressenbestand stuurt. Splits de onderwerpen op die relevant zijn voor verschillende doelgroepen. De nieuwsbrief is dan doelgerichter en zal door de lengte ook beter in zijn geheel worden gelezen. 

Zorg voor een goed slot met call-to-action
Zorg voor een aantrekkelijk slot van je nieuwsbrief die aanzet tot actie. Denk aan een call-to-action knop naar je website, bestel- of contactpagina. 

Hoe maak je een adressenbestand?

De beste manier om inschrijvingen te krijgen voor je nieuwsbrief is door snel en overtuigend de waarde van je nieuwsbrief te communiceren. Denk na over wat de voordelen zijn van het ontvangen van e-mails. Denk aan: 15% korting als je nu inschrijft, een gratis e-book of maandelijks relevante tips die niet op je website te vinden zijn en speciale aanbiedingen voor abonnees. 

Maak het zo eenvoudig als mogelijk voor mensen om in te schrijven. Maak een call-to-action knop aan met 'Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief' en laat geïnteresseerden ter plekke hun e-mailadres invoeren. Vraag niet om teveel informatie. Dit kost al snel te veel tijd. Stuur eventueel een follow-up e-mail om de ontbrekende informatie nog aan te vullen. 

Laat je niet verleiden tot het kopen van een kant en klaar adressenbestand.  Het organisch opbouwen van je adressenbestand is de beste manier om in contact te komen met potentiële klanten die ook daadwerkelijk interesse hebben. Het verzenden van e-mails via een gekochte lijst kan je reputatie schaden en je loopt het risico om geblokkeerd te worden door internetproviders. 

Hoe hou je rekening met Privacy en de AVG-wetgeving?

Je moet voldoen aan de steeds strenger wordende privacy wetten. Afgezien daarvan wil je ook het vertrouwen van je abonnees niet schaden en wil je respect hebben voor hun privacy en persoonsgegevens. 

Als je in de Europese Unie opereert, moet je rekening houden met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ook wel bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze wetgeving houdt in dat je duidelijk moet zijn over welke persoonsgegevens je verzamelt, waarom je ze verzamelt en hoe je ze beveiligt. Je moet ook een mogelijkheid bieden om abonnees inzage te geven tot hun persoonsgegevens. En, als een abonnee dat wenst, moeten persoonsgegevens verwijderd kunnen worden. 

Hou rekening met de anti-spamwetten in het land waar je actief bent. Deze wetten variëren, maar over het algemeen vereisen ze dat je toestemming moet hebben van de ontvanger voordat je commerciële e-mails verstuurt en dat je duidelijke afmeldingsmogelijkheden moet bieden.
Wij geven je een paar 'best practices' voor het verzamelen van e-mailadressen waarbij je voldoet aan de wetgeving:

Toestemming van Abonnees
Een van de fundamenten van rechtsgeldige e-mailmarketing is het verkrijgen van expliciete toestemming van je abonnees voordat je hen e-mails stuurt. Dit wordt vaak aangeduid als een "opt-in" toestemming. Zorg ervoor dat je abonnees actief instemmen met het ontvangen van e-mails van jouw bedrijf. Een opt-in is bijvoorbeeld dat iemand zijn e-mailadres zelf acties doorgeeft om abonnee te worden. 

Dubbele Opt-in
Overweeg een dubbele opt-in proces. Dit betekent dat een abonnee na een inschrijving een bevestigingsmail ontvangt met link ter bevestiging van de inschrijving. Een dubbele opt-in versterkt de toestemming en vermindert het risico van valse of onbedoelde inschrijvingen.

Transparantie en Duidelijkheid
Bij het verzamelen van e-mailadressen moet je duidelijk zijn over het doel van het verzamelen van de persoonsgegevens. Vermeld duidelijk wat voor soort e-mails je abonnees kunnen verwachten en hoe vaak. Vermeld dit ook duidelijk in de Privacyverklaring van je website en bedrijf. 

Makkelijke Uitschrijving
Zorg ervoor dat het voor abonnees gemakkelijk is om zich uit te schrijven. Dit kan bijvoorbeeld door een "uitschrijven" link onderaan iedere e-mail. Het niet respecteren van verzoeken om afmelding kan leiden tot een schending van de wetgeving.

Emma en Liam kiezen voor hun nieuwsbrieven voor de dubbele opt-in. Ze gaan er vanuit dat abonnees dan ook daadwerkelijke interesse hebben voor de inhoud van de nieuwsbrief. Ze zijn benieuwd hoeveel abonnees de nieuwsbrief gaan lezen en wat de reacties gaan zijn!

Hoe meet je het succes van je nieuwsbrief?

Er zijn verschillende manieren om de prestaties van je nieuwsbrief te meten. 
Let op: Deze zijn alleen beschikbaar als je een dienst zoals Mailchimp, Bluemail of GetSmart gebruikt. Niet als je via je eigen e-mail programma een nieuwsbrief verstuurd.

Om de prestaties te meten kun je kijken naar:

  1. Open ratio
    Dit is het percentage abonnees dat je e-mail heeft geopend. Of ze je nieuwsbrief ook daadwerkelijk hebben gelezen is niet meetbaar, maar ze zijn ze in ieder geval geïnteresseerd. 
  2. Click-through rate (CTR)
    Dit is het percentage lezers dat op de links in je nieuwsbrief heeft geklikt.
  3. Conversieratio
    Dit is het percentage lezers dat de actie heeft ondernomen die je in je nieuwsbrief vroeg, bijvoorbeeld een inschrijving of een aankoop.
  4. Uitschrijvingsratio
    Dit is het percentage abonnees dat heeft besloten zich uit te schrijven na het ontvangen van je nieuwsbrief.

Het is altijd interessant om te zien hoeveel mensen je e-mail hebben geopend (open ratio), maar deze statistieken zijn een beetje onbetrouwbaar. Open ratios worden gemeten door een kleine afbeeldingspixel die in de e-mail is ingebed. Helaas hebben veel mensen beeldblokkering ingeschakeld, waardoor de pixel niet wordt geregistreerd.

Je kunt ook niet zien hoeveel mensen je nieuwsbrief gewoon hebben verwijderd of naar de spammap hebben gestuurd. Wees niet beledigd als iemand zich uitschrijft van je lijst. Deze mensen doen je eigenlijk een plezier. Als ze niet geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrief, dan zullen ze het ook niet lezen en is het beter om ze van je lijst te halen.

De CTR en conversieratio zijn de belangrijkste indicatoren. Door de CTR score bij te houden, kun je zien of je boodschap, call-to-action of aanbieding succesvol de interesse heeft gewekt bij je lezer.  

Je conversieratio vertelt je of je inspanningen voor de nieuwsbrief ook daadwerkelijk omzet genereert. Een potentiële klant wordt een 'conversie' wanneer ze de actie ondernemen die jij in je e-mail onder de aandacht hebt gebracht, zoals aankopen doen in je winkel of het doen van een offerte aanvraag. 

Emma en Liam merken door A/B testen dat korte nieuwsbrieven het beste werken. Nieuwsbrieven met informatie en reviews over de nieuwe producten die eindigen met een aanbieding en call-to-action naar de bestelpagina op de website. Dit levert de grootste CTR en conversie op. Bovendien blijken deze klanten later ook vaker terug te komen op de website voor andere aankopen. De winkelketens blijken graag mee te willen denken bij enquetes en dat levert waardevolle informatie op. De nieuwsbrief blijkt een middel om structureel in contact te blijven met hun (potentiële) klanten. Ze zijn daarom blij dat ze zijn gestart met de nieuwsbrief!

Waarom een nieuwsbrief? Daarom dus. 

Zoals je hebt gelezen, zijn er talloze voordelen om een nieuwsbrief in je marketingstrategie op te nemen!

E-mail is een krachtig en zeer effectief kanaal. Je blijft direct in contact met je doelgroep en houdt ze actief betrokken bij je organisatie. Je kunt eenvoudig en heel doelgericht communiceren en zelfs tot op persoonsniveau je boodschap aanpassen. Afgezien van een tijdsinvestering zijn de kosten laag, terwijl de ROI hoog kan zijn. De ROI is in ieder geval meetbaar, zodat je ook weet of je inspanningen het allemaal waard zijn. Kortom, wat ons betreft, vraagt de nieuwsbrief om een prominente plek in de marketingstrategie!

Fotografie door Cottonbro Studio - Pexels

Academy

Bloggen voor je business én meer omzet

Lees Artikel
Bloggen voor je business én meer omzet

Academy

Maak je website aantrekkelijk voor zoekmachines

Lees Artikel
Maak je website aantrekkelijk voor zoekmachines

Academy

Tips voor het maken van een zakelijke website

Lees Artikel
Tips voor het maken van een zakelijke website

Klaar om een nieuwe
website te maken?

Binnen een paar minuten ben je al van start

Probeer 14 dagen gratis
Probeer 14 dagen gratis

© 2023 GetSmart

Privacybeleid - Algemene voorwaarden - Bedrijfsgegevens

Onderdeel van Pixo Creative