Academy
Tips voor het maken van een zakelijke website
Heldere uitleg en slimme tips voor ondernemers die hun website aan het werk willen zetten
8 minuten leestijd
In deze les beantwoorden we
- Waarom moet mijn bedrijf een zakelijke website hebben?
- Hoe kan een bedrijfswebsite mij en mijn klanten helpen?
- Hoe maak ik een goede website?
Met name kleinere ondernemers of zelfstandigen zien soms het nut niet van een zakelijke website, maar je bent als onderneming nooit te klein of te specifiek om geen website nodig te hebben. Een goede website levert namelijk altijd een bijdrage aan het succes van je onderneming.
Wist je dat meer dan 40% van de mensen die online informatie vindt over een lokaal bedrijf hierna de zakelijke website bezoekt? (bron: Google) Als je online niet wordt gevonden, dan profiteer je niet van deze potentiële klanten.
Je website is het visitekaartje van je bedrijf. Het is een bron van informatie voor je bezoekers, maar vooral ook een afspiegeling van jou en je bedrijf. Je wilt geloofwaardig overkomen, klanten binden en je doelen behalen. Kortom, omzet genereren!
Hoe kan een bedrijfswebsite mij en mijn klanten helpen?
Je website is een verlengstuk van je bedrijf. En, net als een fysieke locatie, wil je dat je website een uitstekende locatie heeft, je merk presenteert en bezoekers omzet in kopers.
Wat heeft een website nodig om dit voor elkaar te krijgen?
Als je start met het maken van je website dan begin je met het bepalen van het doel of de functie die je website moet gaan vervullen. Met andere woorden: 'Wat wil je met je website bereiken?'
Wil je producten of diensten verkopen? Wil je informatie verstrekken of een portfolio laten zien? Wil je dat potentiële klanten contact kunnen opnemen, of wil je dat klanten de weg naar je fysieke locatie kunnen vinden?
In het geval van Selena wil ze haar potentiële klanten laten zien wat er allemaal mogelijk is en ook dat ze gemakkelijk contact kunnen opnemen via de website. Om dit te bereiken kan ze een portfolio toevoegen aan haar website met een aantal voorbeelden, mogelijkheden en prijsindicaties. Daarnaast kan ze een contactpagina toevoegen en een duidelijke call-to-action toevoegen op haar andere pagina's met de knop 'Contact', zodat klanten haar makkelijk via de website kunnen benaderen.
Registreren domeinnaam
De allereerste stap bij het maken van een goede website is het vinden van een uitstekende locatie. Online staat dit gelijk aan een goede domeinnaam (of je webadres) .
Een goede domeinnaam verzinnen
De ideale domeinnaam is een treffende beschrijving van je onderneming. Houdt hem wel kort en eenvoudig om te spellen zodat een bezoeker geen fout maakt bij het invoeren van je webadres. Een creatieve naam kan leuk zijn, maar wees je bewust dat potentiële klanten vaak zoeken op product of locatie. Deze zoekwoorden toevoegen in je domeinnaam kan extra bezoekers betekenen.
Selena had bijvoorbeeld kunnen kiezen voor 'Joy4Joy', maar mensen vinden haar dan niet als ze zoeken naar 'taart'. Met de naam 'Unieke taarten' heeft ze een hele vindbare naam bedacht. Als ze het liefst alleen in de regio Utrecht bestellingen aanneemt kan ze er ook nog voor kiezen om Utrecht in de domeinnaam op te nemen.
Gebruik de .nl extensie als deze beschikbaar is, omdat dit de meest erkende domeinnaam extensie is voor Nederland.
Zakelijk e-mailadres aanmaken
Je kunt GetSmart gebruiken om beschikbare domeinnamen te zoeken en te registreren. Wacht hier niet te lang mee om te voorkomen dat iemand anders je domeinnaam registreert. Als je via GetSmart een domeinnaam registreert koppelen wij ook meteen een zakelijk e-mail adres aan de domeinnaam zodat je direct aan de slag kunt!
Maak een e-mailadres aan met je domeinnaam, zoals info@unieketaarten.nl. Dit geeft een professionele indruk en kan je naamsbekendheid vergroten. Je kunt dit instellen door Google Apps for Work, Zoho Mail of Rackspace Mail te gebruiken. Of je vraagt het aan ons!
Hoe maak ik een goede website?
Om ervoor te zorgen dat jouw website alle relevante informatie bevat, gebruik je de 5 W-vragen: wie, wat, wanneer, waar en waarom.
Voor Selena kom je dan bijvoorbeeld op het volgende:
Wie | Selena van Unieke taarten
Wat | Unieke taarten voor speciale gelegenheden
Wanneer | Woensdag t/m Zondag
Waar | Regio Utrecht
Waarom | Voor als je echt een unieke taart wilt of speciale (dieet)wensen hebt
Met de 5W-vragen krijg je een beeld van de noodzakelijke inhoud voor je website en de pagina's die je nodig hebt. De meeste websites hebben in ieder geval de volgende onderdelen of pagina's:
- Homepage
- Diensten / Producten
- Over mij / ons
- Contact
Je begint met de basis: bedrijfsnaam, locatie en contactgegevens. Overweeg om je contactgegevens in de voettekst van elke pagina te plaatsen en moedig klanten aan om te e-mailen of te bellen als ze vragen hebben. Voeg alle contactgegevens overzichtelijk samen op een contactpagina met een contactformulier.
Voeg vervolgens functies toe die uniek zijn voor je bedrijf. Welke diensten en/of producten bied je aan en wat maakt jou uniek? Selena voegt in dit geval haar portfolio toe, zodat klanten zien wat er allemaal mogelijk is. Is het voor jouw bezoekers belangrijk dat ze online kunnen shoppen? Voeg dan een online shop toe aan je website.
Schrijf een 'over ons' sectie of pagina waarin wordt uitgelegd wat je bedrijf doet en waar het voor staat.
Link naar de social media accounts van je bedrijf en plaats verhalen van medewerkers en klantrecensies om bezoekers verder kennis te laten maken met je bedrijf.
Als je website uit meerdere pagina's bestaat, dan is de homepage vaak een samenvatting van de andere pagina's van je website, zodat een bezoeker daar snel informatie kan vinden en dan naar de juiste pagina op je website kan gaan.
Zoekmachines halen woorden uit je website om te begrijpen waar de website over gaat. Daarom is het belangrijk dat de inhoud van de website jouw bedrijf en dienstverlening goed beschrijft.
Als je denkt dat het nuttig zou zijn om je product of dienst meer in detail uit te leggen, maak dan een sectie met veelgestelde vragen (FAQ). Selena krijgt bijvoorbeeld veel mails en belletjes met dezelfde vragen. Het zou haar veel tijd schelen om deze informatie al op haar website te tonen via een FAQ. Ze kan dan via mail of telefoon ook verwijzen naar haar website.
Heb je alles compleet? Zorg er dan tot slot voor dat je consistent bent in je lettergroottes, kleuren en ontwerp om er professioneel uit te zien.
Nu ben je compleet en kan je website rendement gaan opleveren! Blijf er vooral voor zorgen dat je website actueel blijft en kijk regelmatig of je nog iets kunt verbeteren of een review kunt plaatsen.
Fotografie door Anna Nekrashevich - Pexels