Academy

Maak je website aantrekkelijk voor zoekmachines

Heldere uitleg en slimme tips voor ondernemers die hun website aan het werk willen zetten

11 minuten leestijd

Bram heeft lang geleden een website opgezet en kijkt er nauwelijks meer naar. Hij heeft wel wat anders te doen in zijn restaurant. Van een klant hoort hij dat hij niet te vinden was in Google. Dat zet hem aan het denken. Wat kan hij doen om hoger te scoren in Google? 

In deze les beantwoorden we

  • Wat is SEO precies en hoe verschilt dit van SEM en SEA?
  • Hoe werkt Google?
  • SEO tips
  • SEO & wat je beter niet kunt doen. 

SEO, Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Veel mensen denken dat het heel ingewikkeld en technisch is en beginnen er maar niet aan. Dat is echt zonde, want SEO is misschien wel één van de beste online marketing tactieken die je kunt inzetten. 

Als je SEO op orde is, dan kom je hoger in de zoekresultaten van Google terecht. Wist je dat 95% van de mensen op Google alleen op de eerste pagina met resultaten kijkt? Betere resultaten in Google betekent meer bezoekers op je website en meer bezoekers betekent meer rendement van je website. Reden genoeg om je eens te verdiepen in SEO. 

Het klinkt misschien allemaal een beetje mysterieus, maar ook beginners kunnen direct aan de slag met SEO. In dit artikel leggen wij jou de basis uit en geven we SEO tips om gelijk te kunnen beginnen.

Wat is SEO precies en hoe verschilt dit van SEM en SEA?

SEO, SEM en SEA klinken vrijwel hetzelfde en hebben ook met elkaar te maken, maar ze betekenen niet hetzelfde. SEM is het overkoepelende begrip en staat voor Search Engine Marketing, dus zoekmachinemarketing. SEM staat voor iedere vorm van online marketing die zich specifiek richt op zoekmachines. 

SEM is op te splitsen in 2 vormen; SEO en SEA. SEO houdt in dat je aanpassingen doorvoert op je website om op een organische manier hoger in de zoekresultaten terecht te komen. SEA staat voor Search Engine Advertisement en heeft als doel betaalde advertenties te plaatsen in de zoekresultaten. In plaats van een organische weergave via SEO, wordt met SEA een resultaat tegen betaling weergegeven op een prominente plek. 

In dit artikel zullen we ons richten op SEO om zo op een organische manier hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Hiervoor is het handig om een beetje te weten hoe zoekmachines werken. In dit artikel gebruiken we Google als voorbeeld, maar er zijn uiteraard andere zoekmachines. 

Hoe werkt Google?

Google doorzoekt continu het web. Het volgt links van pagina naar pagina en verzamelt op die manier zoveel mogelijk links, pagina's en data uit die pagina's. 

Google plaatst alle verzamelde pagina’s in een index en sorteert ze op inhoud en andere kenmerken. Hiervoor kijkt Google naar het webadres, de header, de titels, afbeeldingen en teksten. Als alle data is verzameld, dan wordt een pagina gekoppeld aan diverse zoekwoorden en zoekopdrachten en wordt de ranking van de pagina bepaald. Wanneer iemand nu een zoekopdracht uitvoert, rangschikt Google de resultaten voor de zoeker. 

SEO richt zich op organische groei en geeft geen direct resultaat. Je moet het zien als een middellange- en lange termijn tactiek binnen je online marketing plan. Als je goede aanpassingen op je website doorvoert, dan kom je langzamerhand steeds hoger in Google terecht. Google toont namelijk het liefst websites met een zekere mate van autoriteit en om een autoriteit te worden is tijd nodig. Maar, uiteindelijk is een hoger resultaat in Google die langdurige inspanning meer dan waard!

SEO tips

Voordat je alle tips gaat toepassen moet je weten dat zoekmachines hun algoritmes continu aanpassen en perfectioneren. Om die reden zijn tips die vandaag werken morgen misschien wel achterhaald. Wij geven je daarom tips die hoe dan ook de kwaliteit van je website zullen verhogen, waarbij SEO een mooi effect is. 

Er zijn twee belangrijke zaken waardoor je website zoekmachinevriendelijk wordt. Enerzijds moet je kijken naar de basis structuur van je website zelf. Anderzijds draait het om je content. 

Structuur van je website

Er zijn drie belangrijke onderdelen in de basis structuur van je website om te komen tot een goed zoekresultaat:

  • TITEL, de naam van de webpagina en het bedrijf
  • URL, het webadres van de pagina
  • OMSCHRIJVING, een korte beschrijving van de inhoud van de webpagina (meta description genoemd)

Zorg voor een duidelijke en goede domeinnaam en zorg ervoor dat je website gemakkelijk navigeerbaar is met een logische structuur. Door deze opzet kan Google beter data verzamelen.

Bram kan bijvoorbeeld als bedrijfsnaam 'Bob's Burgers' hebben, als titel van de website 'De beste hamburgers van Haarlem' en als webadres www.bobsburgershaarlem.nl. In de meta description van zijn homepage (deze zal vaak nog leeg zijn!) vult hij in 'De lekkerste hamburgers in Haarlem zijn van Bob's burgers.' Op deze manier is voor Google via zijn naam, titel, webadres en meta description goed duidelijk wat zijn bedrijf precies inhoudt. Voor iedere pagina op zijn website controleert Bram of de titel goed is, het webadres en de meta description. 

DO

  • Kies een domeinnaam die makkelijk te lezen en treffend is.
  • Zorg dat je paginatitel uniek en nauwkeurig is en je bedrijf/pagina kort en bondig beschrijft.
  • Maak subpagina-URL’s gemakkelijk te lezen, zoals  www.jouwdomein.com/mijnsubpagina
  • Schrijf verschillende beschrijvingen (meta descriptions) voor elke pagina.
  • Wees duidelijk en specifiek met de beschrijving van je pagina en zorg ervoor dat deze ook echt overeenkomt met de verdere content van je pagina. 

Dit zijn de eerste technische basics. Deze optimalisatie is vooral belangrijk zodat Google data kan verzamelen. Verdere optimalisatie gaat over je content en is ook belangrijk voor je bezoeker.

Content van je website

Het creëren van sterke en bruikbare content is de volgende en meest belangrijke stap. Dit heeft uiteindelijk het grootste effect voor je resultaten op Google. Bezoekers kunnen goede content delen via social media, blogs of ouderwets face-to-face. Dit zal zorgen voor een hele organische groei van je bezoekers. Het is belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen, zodat bezoekers terugkomen en je nieuwe bezoekers kunt aantrekken. Dit alles ondersteunt je status als autoriteit en helpt je om hoger te komen in Google. 

Niet iedereen hoeft een copywriter te zijn om goede content te creëren. Er zijn een aantal tips die je als ondernemer kunt volgen om zelf aan de slag te gaan. Belangrijkste is dat je de content overzichtelijk moet presenteren en dat de tekst makkelijk leesbaar is. Daarnaast moet de inhoud van je content relevant zijn. Dit houdt in dat zoekers die terecht komen op je site ook daadwerkelijk vinden wat ze zochten. Als dit niet zo is, dan straft Google dit af in je resultaten. 

Als je content aan het creëren bent kun je ook rekening houden met zoekwoorden die in Google worden ingevoerd. Bedenk hiervoor hoe jij je onderneming zou beschrijven in een paar woorden. In het geval van Bram kunnen mensen zoeken naar 'Restaurant Haarlem' of 'Goede hamburgers'. Bram kan in de teksten van zijn website rekening houden met deze zoekwoorden. Hij kan ook regelmatig zorgen voor nieuwe content door foto's en filmpjes te maken van nieuwe gerechten op de kaart. 

Verwerk zoekwoorden in je webadres, headers, titels, afbeeldingen en in de teksten zelf. Blijf er op letten dat je de zoekwoorden op een natuurlijke manier in je teksten verwerkt, zodat het wel een leesbaar geheel blijft.

SEO & wat je beter niet kunt doen

In de vorige paragraaf heb je kunnen lezen wat je allemaal kunt doen, maar om je nog verder te helpen is het ook goed om te weten wat je vooral niet moet doen. 

  • Gebruik geen lange, ingewikkelde URL’s zoals www.jouwdomein.com/prodid?1234 .
  • Wees niet te creatief met je titels die verder niets van doen hebben met de verdere inhoud van je pagina. 
  • Maak geen extra lege en gedupliceerde pagina’s aan, of doelloze pagina’s met als enige reden dat je zoekwoorden gebruikt en deze pagina’s worden gevonden. 
  • Schrijf geen beschrijving (meta description) die niets te maken heeft met de inhoud van de pagina of die generiek is zoals "Dit is een webpagina". 
  • Gebruik de zoekwoorden niet teveel en op een onnatuurlijke manier in je teksten. 
  • Gebruik geen irrelevante zoekwoorden waarbij je misschien wel hoger in Google komt, maar die niet relevant zijn voor jouw dienstverlening. Google wil de best mogelijke match tussen vraag en aanbod en straft dit uiteindelijk af. 

Hou je website up to date. Je resultaten in Google zijn sowieso beter als je site up to date is en relevant blijft, maar het algoritme van Google verandert ook. Tips die wij jou vandaag geven kunnen snel achterhaald zijn. Misschien heb je zelf ook wel eens een site gelezen die vol staat met zoekwoorden die ze maar blijven herhalen? Dat was een aantal jaren geleden garantie voor succes, maar nu echt niet meer. Sterker nog, deze pagina’s worden nu juist afgestraft door Google. Zorg er daarom voor dat je blijft investeren in SEO voor een langdurig succes op Google. 

Focus je ook niet puur en alleen op SEO. Naast SEO is het belangrijk dat je ook inzet op andere vormen van online marketing, zoals bloggen, e-mail marketing en social media. Elke actie die voor bezoekers op je website zorgt, draagt bij aan je status van autoriteit en zorgt uiteindelijk  voor betere resultaten in Google!

Fotografie door Cottonbro Studio - Pexels

Academy

Een goede nieuwsbrief als jouw geheime wapen!

Lees Artikel
Een goede nieuwsbrief als jouw geheime wapen!

Academy

Bloggen voor je business én meer omzet

Lees Artikel
Bloggen voor je business én meer omzet

Academy

Tips voor het maken van een zakelijke website

Lees Artikel
Tips voor het maken van een zakelijke website

Klaar om een nieuwe
website te maken?

Binnen een paar minuten ben je al van start

Probeer 14 dagen gratis
Probeer 14 dagen gratis

© 2023 GetSmart

Privacybeleid - Algemene voorwaarden - Bedrijfsgegevens

Onderdeel van Pixo Creative