We weten het allemaal. Voor niets gaat de zon op. Alles kost uiteindelijk geld of tijd. Dat geldt ook voor het maken van een website. Gratis een website maken? Het klinkt heel aantrekkelijk, maar het is voor ondernemers geen goed idee.
Als je overweegt gebruik te gaan maken van een gratis website. Besef dan dat er drie grote valkuilen zijn bij het maken van een gratis website:
- Als ondernemer en bedrijf krijg je met een gratis website geen professionele uitstraling
- Je website is misschien gratis, maar het kost je wel tijd
- Het lijkt een gratis website, maar het is uiteindelijk helemaal niet gratis
Je kunt niet gratis een professionele website maken
Het is eigenlijk niet mogelijk om gratis een professionele website te maken. Een website die betrouwbaar overkomt en die dezelfde uitstraling heeft als je bedrijf.
Als je voor een gratis website kiest dan heb je te maken met een aantal grote nadelen die een professionele uitstraling in de weg staan:
- Je domeinnaam is verbonden aan het platform. Je domeinnaam is bijvoorbeeld: jouwbedrijf.gratiswebsitebouwer.com.
- Je hebt geen zakelijk e-mailadres. Dus in plaats van info@jouwbedrijf.nl heb je bijvoorbeeld jouwbedrijf@gmail.com.
- Er wordt reclame gemaakt op jouw zakelijke website. Jij krijgt daar niet voor betaald.
- Je hebt beperkte opties voor je design. Meestal heb je keuze uit een beperkt aantal website templates. Hierdoor heb je beperkte mogelijkheden om jouw gewenste uitstraling te bereiken.
- De laadtijd van je website is meestal trager, waardoor bezoekers kunnen afhaken.
- De capaciteit van je website is meestal laag, waardoor je beperkt bent in (hoge kwaliteit) afbeeldingen, video of producten in je online winkel.
- Beperkte functionaliteit, bijvoorbeeld geen optie voor een online winkel, plugins, nieuwsbrieven, SEO of analytische data.
Met een gratis website loop je dus het risico dat je website er onprofessioneel en generiek uit gaat zien. Dit kan het vertrouwen van jouw bezoekers ondermijnen en hen ervan weerhouden om met jouw bedrijf in zee te gaan. Een professionele website weerspiegelt de kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw merk.
Een gratis website kost geen geld, maar wel tijd
Als je uit de voeten kunt met de bovenstaande beperkingen, dan kost het maken van een gratis website ook gewoon veel tijd. En, laten we eerlijk zijn, voor de meeste ondernemers is tijd ook kostbaar.
- Het kost je tijd om je de tool eigen te maken en om de juiste uitstraling te bereiken via een standaard template.
- Je krijgt geen of beperkte (technische) ondersteuning. Stel je voor dat jij of je klanten problemen ervaren of dat je vragen hebt. Het kan een hele klus zijn om snelle en betrouwbare hulp te krijgen. Dat kan resulteren in langdurige downtime en het verlies van potentiële klanten.
- Sommige tools blijken uiteindelijk te complex, waardoor je besluit een tussenpersoon in te schakelen. Een expert die jouw website in deze tool kan maken. Deze tussenpersoon brengt vervolgens kosten met zich mee, terwijl je al tijd geïnvesteerd hebt.
Een gratis website is uiteindelijk helemaal niet gratis
Je kunt de gratis website makers het beste als betaalde website makers zien, want je gaat vroeg of laat toch betalen. Zo is het business model namelijk ingericht.
Uiteindelijk wil jij meer voor je zakelijke website dan dat je krijgt in de gratis versie. Je wilt een eigen domeinnaam, een zakelijk e-mail adres, geen reclame, of gebruik maken van video. Om dit mogelijk te maken zal je moeten opschalen en voor een betaald abonnement moeten kiezen. Ook binnen een abonnement zitten vaak weer keuzemogelijkheden, zodat je steeds blijft opschalen en meer gaat betalen.
Goedkoop blijkt dan uiteindelijk toch duurkoop.
Wanneer is een gratis website wel een goede optie?
Als je het aan ons vraagt is het voor ondernemers nooit een goede optie om zakelijk een gratis website te maken. Het is namelijk niet mogelijk om een professionele en betrouwbare indruk te geven met een gratis website. Een gratis website doet dan afbreuk aan je imago en dat is niet wat je wilt.
Het kan wel een goede optie zijn om gebruik te maken van een gratis website als je jouw website ziet als hobby. Of als je bijvoorbeeld een tijdelijke website wilt voor je bruiloft of vakantiereis.
Wij zien vaak dat ondernemers eerst hebben geprobeerd een gratis website te maken, maar dat ze dan toch overstappen naar GetSmart of een webdesigner. Je krijgt dan vooraf een duidelijke prijs en weet wat je kunt verwachten voor een professionele website die de uitstraling heeft die bij jouw onderneming past. Een website die de investering waard is.