Als je commerciële e-mails wil versturen of een nieuwsbrief, dan maak je gebruik van je adressenbestand. Hoe maak je zo'n adressenbestand en hoe voldoe je aan de privacy- en AVG wetgeving? Wij leggen het uit!
Hoe maak je een adressenbestand?
De beste manier om inschrijvingen te krijgen voor je adressenbestand is door snel en overtuigend de waarde van je e-mails te communiceren. Denk na over wat de voordelen zijn van het ontvangen van e-mails. Denk aan: 15% korting als je nu inschrijft, een gratis e-book of maandelijks relevante tips die niet op je website te vinden zijn en speciale aanbiedingen voor abonnees.
Maak het zo eenvoudig als mogelijk voor mensen om in te schrijven. Maak een call-to-action knop aan met 'Schrijf je nu in' en laat geïnteresseerden ter plekke hun e-mailadres invoeren. Vraag niet om teveel informatie. Dit kost al snel te veel tijd. Stuur eventueel een follow-up e-mail om de ontbrekende informatie nog aan te vullen.
Laat je niet verleiden tot het kopen van een kant en klaar adressenbestand. Het organisch opbouwen van je adressenbestand is de beste manier om in contact te komen met potentiële klanten die ook daadwerkelijk interesse hebben. Het verzenden van e-mails via een gekochte lijst kan je reputatie schaden en je loopt het risico om geblokkeerd te worden door internetproviders.
Hoe hou je rekening met Privacy en de AVG-wetgeving?
Je moet voldoen aan de steeds strenger wordende privacy wetten. Afgezien daarvan wil je ook het vertrouwen van je abonnees niet schaden en wil je respect hebben voor hun privacy en persoonsgegevens.
Als je in de Europese Unie opereert, moet je rekening houden met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ook wel bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze wetgeving houdt in dat je duidelijk moet zijn over welke persoonsgegevens je verzamelt, waarom je ze verzamelt en hoe je ze beveiligt. Je moet ook een mogelijkheid bieden om abonnees inzage te geven tot hun persoonsgegevens. En, als een abonnee dat wenst, moeten persoonsgegevens verwijderd kunnen worden.
Hou rekening met de anti-spamwetten in het land waar je actief bent. Deze wetten variëren, maar over het algemeen vereisen ze dat je toestemming moet hebben van de ontvanger voordat je commerciële e-mails verstuurt en dat je duidelijke afmeldingsmogelijkheden moet bieden.
Wij geven je een paar 'best practices' voor het verzamelen van e-mailadressen waarbij je voldoet aan de wetgeving:
Toestemming van Abonnees
Een van de fundamenten van rechtsgeldige e-mailmarketing is het verkrijgen van expliciete toestemming van je abonnees voordat je hen e-mails stuurt. Dit wordt vaak aangeduid als een "opt-in" toestemming. Zorg ervoor dat je abonnees actief instemmen met het ontvangen van e-mails van jouw bedrijf. Een opt-in is bijvoorbeeld dat iemand zijn e-mailadres zelf acties doorgeeft om abonnee te worden.
Dubbele Opt-in:
Overweeg een dubbele opt-in proces. Dit betekent dat een abonnee na een inschrijving een bevestigingsmail ontvangt met link ter bevestiging van de inschrijving. Een dubbele opt-in versterkt de toestemming en vermindert het risico van valse of onbedoelde inschrijvingen.
Transparantie en Duidelijkheid:
Bij het verzamelen van e-mailadressen moet je duidelijk zijn over het doel van het verzamelen van de persoonsgegevens. Vermeld duidelijk wat voor soort e-mails je abonnees kunnen verwachten en hoe vaak. Vermeld dit ook duidelijk in de Privacyverklaring van je website en bedrijf.
Makkelijke Uitschrijving:
Zorg ervoor dat het voor abonnees gemakkelijk is om zich uit te schrijven. Dit kan bijvoorbeeld door een "uitschrijven" link onderaan iedere e-mail. Het niet respecteren van verzoeken om afmelding kan leiden tot een schending van de wetgeving.
De wetgeving blijft veranderen, dus blijf in de gaten houden of je nog steeds voldoet. Het voelt wellicht als een hoop 'gedoe', maar afgezien van het beschermen van persoonsgegevens bestaat jouw adressenbestand door deze werkwijze nu ook uit mensen met daadwerkelijke interesse en uit klanten. De kans dat deze mensen jouw e-mails ook echt lezen is groot en uiteindelijk heb je daar veel meer aan!
Fotografie door Cottonbro Studio - Pexels