Weet jij wat Google trends is, hoe het werkt en hoe jij deze gratis tool kunt benutten? Google trends is makkelijk te gebruiken en kan je veel inzicht geven. In dit artikel kun je lezen hoe jij het kunt gebruiken om meer rendement uit je website te halen.
Wat is Google Trends?
Kort gezegd is Google Trends een gratis tool waarmee je de trend van zoekwoorden kunt zien binnen een land, regio en tijdsperiode. Het is een realtime tool die na jouw selectie ook suggesties geeft voor gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten. Je kunt ook verschillende zoekopdrachten of onderwerpen met elkaar te vergelijken.
Je ziet helaas geen absolute aantallen, dus hoe vaak een zoekwoord wordt ingevoerd. Je ziet alleen de relatieve populariteit op een schaal van 0 tot 100, waarbij ieder zoekwoord 100 raakt op zijn meest populaire moment. Dit hoeft in de praktijk helemaal geen populair zoekwoord te zijn.
Je kunt Google Trends het beste gebruiken om zoekwoorden met elkaar te vergelijken, inspiratie op te doen of inzicht te krijgen in lokale verschillen of seizoenspieken. Als je wel op zoek bent naar absolute aantallen, dan kun je beter Google Keyword Planner gebruiken. Of gebruik beide tools voor optimaal inzicht!
Hoe werkt Google Trends?
Heel simpel. Ga naar Google Trends en voer een zoekterm in. Je kunt vervolgens een land en een tijdsperiode selecteren. Voeg een tweede zoekterm (of meer) toe om zoekwoorden te vergelijken.
Je krijgt een grafiek te zien met de populariteit van de zoekterm, waarbij de waarde 100 wordt gegeven op het populairste moment voor het zoekwoord in de opgegeven periode. De rest van de grafiek wordt weergegeven ten opzichte van dit piekmoment. Als je een waarde van 50 ziet, was de populariteit dus nog de helft in die periode.
In dit geval heb ik Google trends en Google keyword planner als zoekterm ingevoerd en kreeg de volgende grafiek voor Nederland in de afgelopen 12 maanden. De blauwe lijn is Google keyword planner en de rode lijn is Google trends. Je ziet op de grafiek duidelijk dat Google trends een populairder zoekwoord is dan Google keyword planner met een aantal uitschieters van 75 naar 100 en je ziet dus ook dat er veel minder gezocht wordt op Google keywords planner.
Hoe gebruik ik Google Trends voor mijn onderneming en website?
Je kunt Google trends gebruiken om inspiratie op te doen voor content op je website en je online marketing activiteiten. Je kunt aan vier dingen denken:
- je weet hoe zoekwoorden ten opzichte van elkaar scoren
- je ziet eventuele lokale verschillen (waar iemand zoekt)
- je ziet eventuele pieken en dalen in de loop der tijd (wanneer iemand zoekt)
- je ziet welke zoektermen het op dit moment goed doen (snelle stijgers)
Stel je hebt een watersportwinkel en je wil weten waar je klanten in geïnteresseerd zijn. Voer dan bijvoorbeeld de zoektermen 'surfen' en 'suppen' in en je ziet dat de zoekterm suppen (rood) sinds 2020 populairder is geworden dan surfen (blauw). Surfen blijft echter wel een constante zoekterm waar de afgelopen 5 jaar continu op gezocht wordt.
Je kunt ook zien dat er meer gezocht wordt op surfen in de kustregio's en meer op suppen in de binnenlandse regio's.
Daarnaast kun je inzicht verkrijgen in seizoenspieken. Als je goed inzicht wilt krijgen in een structurele trend, dan zoek je een langere periode terug, bijvoorbeeld een paar jaar, zodat je kunt zien of de seizoenspiek ieder jaar optreedt. Als je kijkt vanaf 1 januari 2020 dan zie je voor surfen en suppen duidelijke seizoenspieken voor beide zoektermen vanaf de zomer. Zeker voor suppen (rood) zie je een duidelijke piek rondom de zomervakantie. Je kunt je content kalender, acties en advertenties afstemmen op deze seizoenspieken.
Met behulp van Google Trends kun je dus de trends in jouw markt volgen en gericht content maken om meer bezoekers naar je website of social media te krijgen. Los daarvan kun je het ook gebruiken voor markt- en productonderzoek. Als je kijkt naar surfen dan zie je een aantal gerelateerde zoekopdrachten. Je ziet bijvoorbeeld een mogelijke trend ontstaan op het gebied van wing surfen. Hier zou je een blog artikel aan kunnen gaan wijden of je gaat kijken of je ook wing surf producten in je assortiment gaat opnemen.
Google Trends en SEO
Iedereen weet dat het belangrijk is om te letten op SEO (Search Engine Optimalisatie) als je bezig bent met content voor je website, maar dit is niet altijd even makkelijk. Veel ondernemers voegen een blog toe op de website om verkeer te genereren, maar het is zonder onderzoek een beetje gokken of je nieuwe artikel wel of niet wordt gezocht en wordt gevonden. Kwalitatief goede en leesbare blogs zijn natuurlijk het allerbelangrijkste, maar als je twijfelt tussen onderwerpen kan een Google trends je wel inzicht geven in welk onderwerp waarschijnlijk het beste zal scoren.
Een artikel over de techniek van het suppen in de zomervakantie wordt beter gevonden dan een artikel over surfen.
Je kunt Google Trends ook gebruiken als inspiratie voor je social media posts. Kijk dan eens naar 'Nu trending'. Als het aansluit bij jou en je onderneming kun je deze onderwerpen goed overnemen.
Google Trends voor Google Ads (SEA)
Als je Google Ads gaat aanmaken, dan koppel je deze aan zoekwoorden. Als je dit onvoorbereid doet, dan heb je vaak een kort rijtje paraat en daarna vul je de lijst een beetje op gevoel verder aan. Als je het echt goed wil doen, dan voer je het complete rijtje eerst in Google trends in en zie je welke zoekwoorden in verhouding het beste zullen scoren. Deze zoekwoorden kun je vervolgens gebruiken in je advertenties. Ook kun je met de gerelateerde zoekwoorden (incl. snelle stijgers die Google trends aangeeft) inspiratie opdoen voor woorden waar je nog helemaal niet aan had gedacht.
Daarnaast kun je aan de hand van de trend in de loop der tijd eventueel seizoenspieken ontdekken en dus weloverwogen kiezen voor een investering in advertenties vlak voor en tijdens deze seizoenspiek.
Google Trends is dus een hele nuttige tool van Google en ook nog eens gratis en gebruiksvriendelijk. Nu je dit allemaal weet sla je Google Trends vast nooit meer over als je bezig bent met content voor je website of social media!
Fotografie door Chelsea Horne - Pexels