Zorg ervoor dat bezoekers klanten worden met een goede call to action op je website.
Als je naar een goede website kijkt dan zie je verschillende keren een call to action (of cta) voorbij komen. Een cta is een duidelijke en opvallende knop en vind je vaak direct al in de header van de website, zodat de haastige bezoeker direct vindt waarvoor hij of zij gekomen is. Vind je de cta niet in de header, dan vind je een goede cta vast snel op een andere logische plek op de website. Veelal vind je er verschillende, zodat iedere bezoeker snel zijn weg weet te vinden op de website.
Zie een goede call to action als een grote richtingaanwijzer. Je zoekt de online shop met te gekke acties? KLIK HIER - SHOP NU - ACTIE!
Of je zoekt het contactformulier? KLIK HIER - NEEM CONTACT OP.
De truc is om goed te weten wat je bezoeker precies wil op je website en daar op in te spelen met een korte en duidelijke call to action.
Call to action voorbeelden
Als je naar verschillende websites kijkt, dan kun je vier basis doelstellingen formuleren voor je website met bijbehorende optie voor je call to action:
1. Je verkoopt een product of dienst online. De call to action zal dan woorden bevatten zoals: SHOP, BESTEL VANDAAG NOG, ACTIE of INSCHRIJVEN.
2. Je wens is dat bezoekers via je website jouw fysieke locatie weten te vinden. Je call to action zal dan lijken op: BEZOEK ONS of JE VINDT ONS HIER.
3. Je wil dat bezoekers van je website een online aanvraag vesturen. Dit kan van alles zijn: een offerte aanvraag of verzoek tot contact. Je call to action is dan ‘VRAAG OFFERTE AAN’ of ‘CONTACT’.
4. Je wil de bezoeker van je website informeren en/of je portfolio laten zien. De call to action is dan ‘MEER WETEN’ of ‘BEKIJK ONS WERK’.
Nu zijn bovenstaande cta voorbeelden niet de meest creatieve voorbeelden, maar het gaat er om dat het duidelijk is voor je bezoeker. Als je zelf een cta tekst gaat bepalen, dan zijn hier vele opties voor. Over het algemeen kun je stellen dat actieve formuleringen goed werken. Deze teksten zetten letterlijk aan tot actie: ‘Bestel een proefpakket’ of ‘Stuur een bericht’.
Een actieve formulering past niet bij iedereen. Als je een dienst aanbiedt waar mensen niet direct willen committeren, dan kan juist een subtielere cta helpen om de eerste stap te zetten, zoals ‘Zullen we kennismaken?’ Of ‘Bekijk onze oplossingen’.
Het idee van een call to action is simpel. Toch hebben veel websites er geen. Een gemiste kans! Het risico is dan dat bezoekers niet goed weten wat de volgende stap is, of waar ze deze kunnen vinden (bijvoorbeeld een inschrijfformulier). Is de bezoeker in verwarring, dan klikken ze op verkeerde links en verlaten ze uiteindelijk onverrichte zaken de site.
Een cta is dus op elke website nuttig, maar hoe maak je nu een goede cta, zodat je ook het gewenste effect bereikt?
Tips voor een goede call to action
Een goede call to action is vooral kort en duidelijk zichtbaar op je website.
Een goede cta is verder:
- Gekoppeld aan de doelstelling van je website. Houdt het hierbij bij één duidelijk doel per cta knop.
- Kort, helder en bedoeld om mensen op je website te laten te doen wat jij van ze wilt. De call to action bevat bij voorkeur 2 tot 5 woorden.
- Passend bij de tone of voice die bij jouw onderneming, doel en doelgroep. Een actieve formulering is over het algemeen aan te raden, maar past niet bij iedereen.
- Is goed te vinden, ook voor de mobiele bezoeker.
Cta tip voor gevorderden
Experimenteer om te zien wat het beste werkt voor jouw bedrijf en doelgroep.
Veel grote bedrijven doen A/B tests voor de cta op hun website. Ze vergelijken twee versies van de cta om te zien welke versie de meeste kliks krijgt. Je kunt een simpele versie van zo’n test op je eigen website doen.
Probeer een paar verschillende versies van je cta tekst en locatie en vergelijk de kliks in je website statistieken. Wat je bijvoorbeeld kunt uittesten:
- Verander 'je' eens in 'mijn'. 'Boek je afspraak' versus 'Boek mijn afspraak'.
- Geef meer informatie. In plaats van 'Bel ons' schrijf je bijvoorbeeld 'Bel ons, het kost maar 5 minuten', of 'Je wordt vandaag nog teruggebeld'. Dat schept verwachtingen en haalt twijfels weg.
- Experimenteer met actieve formuleringen, zoals 'Bouw', 'Start' of 'Ontdek', in plaats van passieve formuleringen, zoals 'Krijg' of 'Hoor'.
- Zet sociaal bewijs in: 'Doe wat honderden anderen al gedaan hebben'.
- Zet je cta knop eens op een andere plek, of geef de knop een andere opvallende kleur.
Dus, houd je cta vooral kort en plaats hem duidelijk zichtbaar op je website en experimenteer! Kijk wat er werkt en het meeste oplevert voor jouw website, succes!